Bangkok and central Thailand - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Floor Driessen - WaarBenJij.nu Bangkok and central Thailand - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Floor Driessen - WaarBenJij.nu

Bangkok and central Thailand

Blijf op de hoogte en volg Floor

15 Januari 2016 | Thailand, Ayutthaya

Start: drama. Het vliegveld was onduidelijk over trein of busvervoer naar KhaoSan Road en ik was zo moe dat ik maar een taxi nam (ze rijden hier links maar aangezien ik dat niet wist stapte ik bijna achter het stuur, tot grote verontwaardiging van de chauffeur). Onderweg regende het en zag ik het metertje maar optellen. Ik was er al om 08:00 en inchecken in hotels gebeurd rond 12 of 15. Zie je het al voor je? Floor, verwend in Dubai, slechte (vlieg)nacht, aangekomen in chaotisch Bangkok, bezweet met een backpack zoekend naar een slaapplek, geen idee waar ik moet zijn want die lonely planet en kaart had ik pas smiddags gekocht. Zo erg nog niet, als ik niet in een toerist information-tuktuk afzetterij was getrapt en mijn flesje water niet was leeggelopen in de tas met alle belangrijke papieren, die ik vanwege de vlucht dus nog bij elkaar zaten... Complety soaked.

Ik raapte mezelf bij elkaar in een relatief kleine hotelkamer zonder ramen en heb me smiddags met een biertje, SINGHA, en een thailand boekje, maar vooral savonds in een levendige straat uitstekend vermaakt op dag 1.. Ik boekte voor de komende 3 dagen wat tours naar plekken waar ik over gelezen had en droogde m'n papieren. 10-14 januari:
- 0,5 dag Floating market (in Damnoen Saduak): letterlijk een markt waar mensen in bootjes klant en verkoper zijn, inclusief gebakken kippetjes en het aaien van 'schattige aapjes'. Fantastisch sfeervolle plek, en natuurlijk zelf ook rondgevaren (met twee andere leuke backpacksters). Smiddags terug in Bangkok ben ik met een tuktuk de highlights (tempel, buddha) rondgecrosst voor een euro en heb ik rondgewandeld en daarna met twee andere leuke meiden uit NL (toevallig) geborreld en gegeten
- 2 dagen in Kanchannaburi: een belangrijke plaats met betrekking tot de treinlijnbouw door Japan in Thailand-Burma in WOII (de belangrijke en gebombardeerde spoorbrug 'bridge over the river kwai/kwhae', een tocht IN een trein langs de rivier over de death railway (voor oma en haar mooie nieuwe dikke atlas: van Thakilen naar Saiyoknoi), een verschrikkelijk museum waar zelfs de entree van een euro teveel voor was, een waterval (in het droogseizoen, dus we moesten het doen met een lullig pielestraaltje), een wandeling met backpack op mijn rug naar een gesloten grot 2000m verderop, een overnachting OP de rivier in mijn schone slaapzakje van opa en oma en kussensloop van m'n texelaar-maatjes na een goeie avond borrelen (en kings) met de twee maffe ieren die me de hele dag hadden geadopteerd en een Soedans honeymoonkoppel tot een uur of 2.30. In de ochtendglorie gerust tijdens bamboorafting, neppe elephants gezien en een bezoek gebracht aan de hellfire pass (plus museum). Heel veel tekst, maar super indrukwekkend en interessant!! Afgesloten met de allied war cemetery en een nachtje Bangkok: Peter ontmoet en vervolgens samen:
- 2 dagen ayuthaya: oude hoofdstad Thailand; met de lokale trein naartoe gereisd, tempels en grote gouden buddhas gezien, biertjes gedronken, de stad rondgefietst, een sunset boattour, darth vader tuktuks (alleen in deze stad hebben ze die debiele dingen), een buddhahoofd vergroeid in een boom en andersoortige floating market (gewoon huisjes boven het water in plaats van bootjes en alles voornamelijk voor toeristen), en tussendoor op zoek naar zijn verloren bagage. Mijn eerste warme douche sinds een week, mijn roze duik-en-bier-vriendenshirt aan voor de selfies met Peter ;-) en gezegend door een monnik.
- Vanaf vandaag (vrijdag 15.01) weer alleen verder, richting het zuidoosten (de zee en beestjes!!), ik pak de trein en ga zien hoe ver ik kom richting Koh Chang (eilandje).

Thailand
Geld: het bedrag in Thaise baht delen door veertig geeft het bedrag in euro's.

Temperatuur: natter warm dan in Dubai, ongeveer 30 graden, weinig wolken, beetje 'stoffige' lucht, continu klamme tot natte kleren ;-).

Tijdverschil: +6h. Dus als ik diner lunchen jullie. Als ik opsta gaan jullie slapen.

Backpack: Het was in de eerste dagen even wennen hoe ik mijn tas veiligstelde in zowel hotel, busjes die later weer terugkwamen om me op te halen na een tour en musea. Ik heb er al flinke wandelingen mee gemaakt omdat ik te eigenwijs was om hem ergens in een hoekje op een random straat neer te leggen. gelukkig is al mijn bagage bij elkaar slechts 12kg, dus ik loop er liever mee: Ik gebruik mijn flightbag misschien overdreven veel: wanneer ik niet bij mijn tas ben doe ik hem op slot

Backpacken in Thailand is tot nu toe....
Gezellige mensen kunnen 'kiezen' of afstoten, bedragen omrekenen, leuke dingen plannen zonder ergens rekening mee te hoeven houden anders dan wat je zelf wilt of belangrijk vind, meer over een land leren, het in je hart voelen om stellen te zien knuffelen, leren afdingen, koud douchen, Thais-Engels leren verstaan, de klok zien en nadenken wat Martijn (Nederland) nu aan het doen is, nieuwe dingen eten (en de volgende ochtend spijt hebben), omgebouwde mannen, trots zijn op jezelf door de verbazing van anderen over wat ik doe, vreemd gekleurde ontlasting, douchen in gedeelde wc-hokjes op de gang, in je eentje kunnen genieten, route bijhouden op een kaart, vooruitdenken, honderd keer nee zeggen tegen dezelfde verkoper van laserlampjes of armbandjes, savonds in een korte broek lopen en genieten van de warme wind, plannen kunnen wijzigen (twijfelen twijfelen en (continu) keuzes leren maken), bang zijn voor elke mug, gezegend worden door monniken, je opdringerig voelen naar de mensen thuis, tanden poetsen met een fles water, nieuwe soorten van vervoer meemaken die in NL zeker niet zouden worden toegestaan, je een toerist voelen, verbonden zijn met je paspoort, tempels tempels en tempels.




  • 15 Januari 2016 - 08:26

    Maarten:

    In één woord: fantastisch!

    Jij hoeft je niet druk te maken over wat wij op jouw tijdstip in Nederland doen, nee, wíj moeten ons druk maken dat wij niet allemaal zien en meemaken wat jij dáár 6 uur later (of eigenlijk eerder) beleeft! ;)

  • 15 Januari 2016 - 09:15

    Ria Spierenburg:

    Lieve Floor
    Wat een indrukken in zo'n korte tijd. Nog een weekje en je gaat steeds makkelijker worden in dingen en tassen achterlaten. De omschakeling van Nederland naar Thailand is groot. Maar je doet het goed hoor!!
    Nu lekker gaan genieten van het onderwater leven :) Veel plezier!!!
    Liefs Ria

  • 15 Januari 2016 - 14:19

    Roos Van Der Meij:

    Lieve Floor,
    Je hebt al heel wat mee gemaakt in korte tijd. Daar leer je van zullen we maar denken. Je komt op plaatsen waar wij ook geweest zijn. Maar ook op onbekende plaatsen voor mij. Zo leer ik nog wat van je. Ik vind ook dat je het goed doet. Ik kijk alweer uit naar het volgende reisverslag. Nog een goede tijd toegewenst en veel plezier.
    Liefs van ons.

  • 15 Januari 2016 - 14:28

    Margot:

    Jeetje wat kun je toch lekker veel doen, en fijn niet alles zo gepland te hebben (heeft dus ook al z'n voordelen!) geniet van de zee! Xx

  • 15 Januari 2016 - 18:11

    Brenda:

    Floor! Ge-wel-dig!! behalve van je aankomst dan natuurlijk, maar goed om je verdriet even te verdrinken met een Thais biertje! Maar ohmy Bangkok is ook wel even een ander wereldje hè? Ik ging bijna uit mijn plaat toen ik een roze glitter taxi zag! hihi. Maar knap dat je zo snel kan resetten en verder genieten:) ohhhh je doet wat met mijn reiskriebels! Heb mijn reisdagboek er maar weer bij gepakt;) Je hebt niet stil gezeten zo te lezen;) Lekker op ontdekkingstocht aan het gaan!
    Leuk dat je naar Ko Chang gaat!! Ik vond het een heel leuk eilandje:) Eeuwig spijt dat ik daar niet heb gedoken, dus ik kan niet wachten op je foto's;) Mocht je nog naar een tip opzoek zijn: ik heb heerlijk kunnen genieten van het strand bij 'Nature Beach', bij Lonely Beach. Meisje geniet lekker verder! Liefs

  • 15 Januari 2016 - 21:14

    Frank Driessen:

    Ik zie je reis groeien en fantastisch worden en je vertelt het heerlijk. Wat lees ik graag hoe je je alle facetten van het backpacken eigen maakt...
    Nu op naar je beestjes ! Hier begint het te sneeuwen.
    Pap

  • 15 Januari 2016 - 21:42

    Hans Sp.:

    Hoi Floor,
    je begint goed op dreef te raken. Je mag je dagboek wel goed bijhouden want wanneer ik je vraag wat je gisteren gedaan hebt wordt dat diep in het geheugen graven.
    Ik denk dat je binnen een week kopiën gaat tegenkomen van de roze T-shirt. Ze zijn er daar vast gek op.
    Blijf lekker genieten.
    Hans

  • 16 Januari 2016 - 10:03

    Martijn:

    Wat een verhalen en ervaringen weer lief! Sommige leuk en fijn, anderen wat minder. Maar van alles leer je, dus zit niet teveel in over de mindere ervaringen. Hierdoor doe je juist je ervaring op (want van 'fouten' leer je, hoewel de dingen due hebt meegemaakt niet echt 'fouten' zijn.... Je begrijpt wel wat ik bedoel ;-) ).
    Ik ben heel trots op je met wat je tot nu toe al hebt ondernomen en bereikt! Heel knap van je! En er ligt nog veel meer moois in het verschiet!
    Geniet daar lekker en ik vind het fijn van je te horen, zodat ik zeker weet dat alles goed met je gaat! Fijne reis richting Cambodja! Dikke knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 24 Sept. 2015
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 81710

Voorgaande reizen:

19 Maart 2017 - 09 April 2017

Beroepsduikopleiding in Schotland

04 Januari 2016 - 04 Mei 2016

Backpacking Floor

Landen bezocht: