DUBAI - Reisverslag uit Al Musalla, Jemen van Floor Driessen - WaarBenJij.nu DUBAI - Reisverslag uit Al Musalla, Jemen van Floor Driessen - WaarBenJij.nu

DUBAI

Blijf op de hoogte en volg Floor

08 Januari 2016 | Jemen, Al Musalla

Hey lieve geïnteresseerden. Ik heb de afgelopen dagen bijgehouden en dat maakt deze blog over Dubai.

Algemeen:
Tijd: +3h (al heb ik mijn horloge op Nederlandse vriendentijd staan).

Temperatuur: 20-25 graden; zonnetje, windje, met (heel) soms mistige wolkjes, waardoor er een heerlijke 'schaduw-in-de-zomer-temperatuur' heerst. Als je wandelt is het warm en savonds is het wel fris om in T-shirt te lopen. Een lange broek is wel nodig vanwege de temperatuur in een van de vele shopping malls (en bovendien wil ik aan de knie-bedekkende cultuur voldoen).

Geld: Dirham; ik deel het door vier en dan heb je ongeveer wel een euro.

Vervoer: heel makkelijk: metro, tram, bus. Maar daarna maak je gegarandeerd nog vele kilometers te voet(...)

Veilig: Absoluut! Als vrouw alleen voel ik me nauwelijks moeilijk. Geen verschil tussen dag en nacht te bekennen qua sfeer. Hooguit gezelliger. Je moet het natuurlijk niet gaan opzoeken, want er heerst duidelijk een sterk geloof (1 moskee per 200 meter). Mannen kijken terug als je in de rondte kijkt. Vaker of intenser dan soms leuk is. (Soms zo sterk dat ik maar ben uitgestapt en een metro later weer ingestapt). Ohja, en verder is het hier adembenemend schoon overal op straat, dus in die zin ook veilig.

Cultuur: honderden culturen en de toerist pik je er nauwelijks uit. Ik sprak met Indiërs, Londonaren, Egyptenaren, Iranezen en Ghanezen. Ik zag Duitsers. Backpackers zijn hier geloof ik niet. Het is heel gewoon om vrouwen in burka water te zien drinken naast Europese toeristen in een hotpants (ergerlijk is het wel. Die hotpants dan).

Eten: alle keuze; fastfood in shopping malls, romantisch op 'the walk', en verder is in elke straat wel een degelijk restaurant(je) te vinden. Schoon!

Hoogtepunten voor mij:
- Metro: sightseeing crazy architecture everywhere!
- Burj Khalifa rondlopen (inclusief fontein at night)
- Dubai mall (aquarium/ ijsbaan/ waterval/... er komt geen einde aan het geld)
- Gold Souk + Spice Souk (geven oud Dubai en tevens prettig Arabisch gevoel. Ik heb het water overgestoken met een Arabische abra)
- Emirates towers (must see)
- Burj Al Arab (al kom je er niet in, must see)
- Palm Island Monorail
- Dure auto's 'tikken'

06/01
Na een NL hap ontbijtkoek en gereedmaken (even wennen aan hoe al mijn belangrijke papieren om mijn lijf te binden), en het doorlezen van Dubai tips van Corrie en Michiel, haalde ik bij een voor mij nieuw metrostation (nooit dezelfde route als het ook anders kan) een dagkaart. Je hebt hier twee hoofdlijnen: rood en groen en ik heb toevallig het geluk dat mijn hotel in de buurt van het enige kruisstation daarvan ligt (het hotel had ik thuis 'random' gekozen: Het was een van de weinige hotels waarvoor je minder dan 80 euro per kamer uitkwam ;-)).
Vandaag ging ik enigszins doelloos van het ene metrostation naar het volgende, om alle highlights mee te pakken. Dat klinkt saai, maar de metro zou op zich al een dag vermaak geven.

Ik startte bij de Fish market (relatief schoon (zeker voor mijn begrip van een buitenlandse vismarkt), groots, maar -zeker- niet toeristisch, (kon ik voelen). Het was erg onwennig als blanke (griet) maar ik deed alsof ik er iets te zoeken had en was daarna gewoon gauw weer vertrokken (de woorden 'zoek geen moeilijkheden op als het niet hoeft' en 'vertrouw op je gevoel) gingen steeds door m'n hoofd, dus ik ging verder met m'n route op de groene metrolijn.

Ik kwam op Gold souk (letterlijk) en daar liep mij mijn gids tegen het lijf, die me eigenlijk alleen iets uit zijn kraampje wilde verkopen. Ik kreeg hem niet afgeschud, deed mijn eigen ding en liep door, maar hij vertelde onderweg zoveel (over Dubai) dat ik als verwende Europeaan vond dat ik wel wat openhartiger mocht doen en vertrouwde hem dan maar enigszins. Dat was gauw weg; hij sloeg zn arm maar om me heen, en na een aantal x gaf ik aan dat 'I didn't like him to touch me'. Schattige toeristen zullen dit wel niet te vaak aangeven want hij schrok ervan. Ik wilde nog wel die Ali baba z'n eigen winkeltje zien, toen we eenmaal weer vrienden waren, en heb er tot bijna 1/5 afgedongen op een kashmir shawl (die iedereen verkoopt net als specerijen, kleden of potjes gekleurde zandkunst). Handig om m'n schouders mee te bedekken, straks in 'echt azie'

Ik schuifelde door met de metro en stapte overal even kort uit om vervolgens te zoeken naar of daar iets was. Ik vond Api tower (^_^), per toeval Emirates towers (de metro stations zijn overal wel in de buurt maar nergens echt dichtbij).
Ik ben nogmaals Dubai mall in gedoken en vond nu ook de ijsbaan, waterval (wow!) en de Arabische souk (alsof je je in Marokko bevindt). Op de Food court op zoek naar iets Arabisch (ik ga hier geen mc Donalds eten, 'ik ben hier nu toch'). Dus at ik een 'arabian burber' bij de keten Al Tazaj. Buiten liep ik de hoge Burj rond (ik zag het afgefikte hotel) en ging ik op zoek naar selfies van dure auto's, een 'opdracht' uit het 'van-de-banen-boekje' van Maarten. Maar het valt niet mee: die dingen rijden hard, zijn er ineens in bosjes en dan niet meer, en bij een geparkeerd exemplaar werd ik geschrokken gevraagd of er iets met die auto was.. Bij 'Noor bank'-metrostation heb ik brutaal auto selfies gemaakt in een autozaak waar ik stilstaand al bang was om per ongelijk iets aan te raken: Lambo's, Ferraris, Porsches, Corvettes, etc.

De laatste zon zag ik tezamen met een kameel op het strand, waar ik omslachtig, want zonder het eerst goed uit te zoeken, en uiteindelijk via de tram terechtkwam. Daar wilde ik met avondlicht bovendien 'The walk' lopen: restaurantjes, barretjes, dure hoge hotels en lichtjes: all along the boulevard en groots opgezet voor enkel toeristen. Een Libanees restaurant kwam het meest in de buurt van waar ik nu ben en dat leverde me lekkere chicken wings op om de avond mee af te sluiten. Ik was inmiddels zo zuidelijk: pas na 80 min was ik weer in m'n hotel (waar mijn kamerpas het eerst niet deed en ik m'n eerste wasje heb gedaan).

Corrie, Michiel: jullie zien: al jullie tips in 1 dag: wat moet ik nou morgen doen?

07/01
Heel Dubai gisteren eigenlijk al gezien, behalve de skihal in the Emirates mall, Palm island en de Burj al Arab. Dus: dat heb ik vandaag allemaal gedaan: metro, tram, bus en voetjes. Nog meer dure indrukken opgedaan.. In het Atlantis hotel een Side dish van Gordon Ramsey besteld (voor het ultieme gevoel van decadentie) en omdat ik Burj Al Arab niet zomaar in mocht, ben ik bij het Jumeirah Beach hotel naar binnen gesneaked: daar kreeg ik stiekem toegang van een security en had toen een mooi Panorama overview van een magisch stukje wereld. (Al ben ik bioloog: dit intrigeert!!)
Ik heb kilometers en kilometers gelopen en was om vijf uur zo aan gort dat ik voor een food court maaltijd ging in Deirah City centre mall en toen naar m'n hotelletje ben gestrompeld..

08/01
Vandaag een beetje uitgeslapen want ik had duidelijk teveel van mezelf gevraagd de afgelopen twee dagen, met teveel nieuwe indrukken, vele kilometers en ook erg weinig slaap. Daarna heb ik m'n tas vast gepakt voor de vlucht van vanavond en ben ik naar het oude gedeelte (6 januari-wijk) met de kruidenmarktjes geweest. Vervolgens ge-metro-hopt voor een laatste blik op de stad. Gedoucht in het hotel want ik heb een lange nacht te gaan: 21:30 lokale tijd (dus 18:30 NL) vertrek ik naar Bangkok en 06:30 Thaise tijd kom ik weer aan (dan slapen jullie allemaal lekker want het tijdsverschil is +6h.

Ik raad Dubai aan voor iedereen die van architectuur houdt, wandelen leuk vind en ondernemend genoeg is om de metro te pakken en shopping malls en gebouwen te kijken, ondanks het mooie weer buiten :-)

Tot updates!

  • 08 Januari 2016 - 14:45

    Karine:

    Goed bezig Floor! Een leuk stukje, waardoor we toch een stukje met jou meewandelen.


  • 08 Januari 2016 - 16:26

    Ria:

    Lieve Floor
    Zo dat waren enorm veel indrukken in een heel korte tijd!! Je eerste land in "the pocket".
    Op naar de tweede :) een totaal ander land. Ga er van genieten en wij reizen met je mee!!
    Liefs Ria xx

  • 08 Januari 2016 - 16:35

    Roos Van Der Meij:

    Een leuk eerste verslag. Ik ben benieuwd wat je van Bangkok vindt.

  • 08 Januari 2016 - 16:59

    Martijn:

    Het lief, wat een verhalen weer! Om eerlijk te zijn zat er voor mij nu weinig nieuws tussen, omdat we dankzij de wifi op je kamer elke dag even hebben kunnen skype-en of iets dergelijks. Erg fijn! Dat zal de rest van de reis wel minder makkelijk gaan ben ik bang, maar fijn dat het nu in ieder geval lukt.
    Je hebt veel gezien in Dubai! Echt heel actief bezig geweest. Een mooie start voor de rest van je reis! Je zit nu op je vliegtuig naar Bangkok te wachten. Hopelijk heb je een goede vlucht. En voor morgen: veel plezier in Bangkok!
    Liefs, je mannetje

  • 08 Januari 2016 - 21:34

    Hans:

    Hoi Floor, ziet erg interessant uit. Dubai komt nu nog hoger op mijn bucket list. Morgen in Bangkok zal een heel andere wereld zijn, maar zeker niet minder interessant. Veel plezier.
    Hans

  • 08 Januari 2016 - 22:20

    Ollie:

    Wederom een leuke update Floor

  • 08 Januari 2016 - 23:32

    Kletter Van Dillen:

    Lieve meidje

    Ik had een drukke dag; Alles geregeld voor opa 's thuiskomst a.s. dinsdag !) Ik las je verhaal dus pas laat vanavond...Tjeetje, wat heb jij je tijd in Dubai geweldig uitgebuit...en wat heb je veel gezien en beleefd... Ik ben blij dat je genoten hebt...want je gaat nu een heel andere wereld binnen...
    Ik heb vandaag een enorm kaartenboek (van de hele wereld) gekocht...Het viel niet mee het thuis te krijgen (uit Deventer) want het was te groot voor mijn rollator-plankje en het woog 6 kilo !!!
    Maar een mooooi boek...!!! Ik ben benieuwd of je op je reis plaatsjes zult tegenkomen die ik er NIET in zal kunnen vinden...hahaha...Kom maar op met je reis...(^-^)

    Dank je ook voor de foto 's, die je stuurde...ik schreef je meteen terug...maar het bleef in blauw staan en ik weet dat je het dan niet ontvangen hebt...Martijn bracht weer uitkomst door te zeggen dat hij je zou vertellen dat ik ze ontvangen had...

    Lieve meidje, ga genieten van Bangkok, ook lieve groetjes van opa, die blij is naar huis te gaan..
    Knuffeltjes en groetjes van Oma

  • 09 Januari 2016 - 15:03

    Margot:

    Leuke update weer Floor, klinkt echt als een topstad! Nu Bangkok: pik de hoogtepunten eruit en dan snel richting natuurschoon

  • 10 Januari 2016 - 09:07

    Yvonne:

    Hoi Floor. Je eerste en misschien wel moeilijkste stukje van je reis zit erop. Land 1 is de pocket. Ben benieuwd naar je verhalen over Thailand, want 1 ding is zeker: cultuurshock :).
    Lekker genieten van alles en maak zoveel foto's als je kan.... memories memories memories
    Xxxxxx

  • 12 Januari 2016 - 21:41

    Ollie:

    Hi Floor

    Wederom je Blog met veel plezier gelezen. Veel plezier in Thailand hé

  • 14 Januari 2016 - 11:49

    Lodewijk:

    Ha die Floor; dat klinkt bijna als werk ;-P
    nog geen aandrang gehad om het onderwaterleven te bekijken of is dat alleen maar zand?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 24 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1186
Totaal aantal bezoekers 81738

Voorgaande reizen:

19 Maart 2017 - 09 April 2017

Beroepsduikopleiding in Schotland

04 Januari 2016 - 04 Mei 2016

Backpacking Floor

Landen bezocht: